Rabu, 6 November 2013

Kuih Ketupor


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Salam Maal Hijrah 1435.....semuga kita semua dapat memperbaiki diri dan sentiasa diberi cahaya keimanan dan ketaqwaan. Pagi tadi....ronda2 ke blog MaDiHaA, terserempak dengan Kuih Ketupor ni. Mood tengah rajin, tengok bahan2 semuanya senang, dah memang ada kat dapur. Teringin nak rasa, apa rasanya yg lapisan kat bawah tu. Katanya, kuih ni asalnya dari Sarawak. Yg istimewa nya.....yg lapisan bawah tu!!!!. Beras direndam dan diblender. Biasanya kalau talam keladi, guna tepung beras, ini beras yg kita masak nasi tu diblender. Memang kuih ni terasa lemaknya dan tak berapa manis , memang sesuailah dgn keadaan sekarang ni.....jimat2kan gula tu!!!!. Bahagian atas, saya lebihkan adunan sbb, saya tengok MaDiHaA punya nampak nipis. Apa2 pun....tq MaDiHaA, saya share disini pula ye.....



KUIH KETUPOR
Sumber: MaDiHaA
Olahan : UDA

Lapisan Bawah:
1 cawan beras ~ direndam (anggaran 2 - 3 jam) 
3 cawan santan sederhana pekat
120gm kelapa parut putih ~ saya letak 130gm
1st garam


Lapisan Atas: 
300ml santan pekat
2 biji telur
1/4 st garam
150gm gula pasir
60gm tepung gandum
pewarna ungu

Caranya:
1. Untuk lapisan bawah ~ Toskan beras, blender dgn 2 cawan santan hingga halus. 
2. Masukkan dalam kuali, tambah santan yg selebihnya bersama kelapa parut dan garam.
3. Kacau hingga masak dan pekat dgn api yang sederhana. 
4. Tuang dalam loyang (saya guna 8.5 x 8.5in) yg telah dialas dgn plastik dan disapu sedikit minyak.
5. Kukus selama 30 minit atau sehingga masak (bila disentuh dgn jari, tak melekat).
6. Untuk lapisan atas~ bancuh semua bahan, tapis dalam periuk. Kacau sekejap hingga naik wap.
7. Tuang atas lapisan bawah tadi dan kukus selama 30 minit atau hingga masak.
8. Sejukkan kuih sebelum dipotong.


Tiada ulasan:

Catat Komen