Ahad, 23 Februari 2014

Bangkit Susu


Assalamualaikum dan salam bahagia. Inilah hasilnya kalau gi ronda2 ngan Mr Google. Bila ternampak biskut ni, terus termengidam. Nasib baik bahan2nya senang dan memang ada kat dapur. Jam tu gak copy resepi terus buat. Alhamdulillah.....dah lepas hajat dan memang sedap biskut ni. Rasa dia macam Biskut German pun ada.....rapuh, ringan dan mencair dimulut!!!!.. Dalam adunan tu, saya tambah sikit lagi butter sebab, kalau 100gm butter, adunan saya tak boleh dikepal. Tak tahu tang mana silapnya...rasanya ok je timbang kuantiti tepung dan mentega  tu tadi.  Mulanya, takut gak tak jadi atau terlebih mengembang ke apa tapi alhamdulillah.... menjadi dgn sedapnya.!!!!! Jom kita intai resepi biskut yang senang dan sedap ni...



BANGKIT SUSU
Sumber : kak Fida MyR

Bahannya:
250gm tepung ubi / tapioca flour
1 helai daun pandan ~ digunting kecil2
2sb gula icing ~ saya letak 1sb je
3sb susu pekat manis ( 60gm)
100gm majerin / mentega ~ saya tambah lagi sikit


Caranya:
1. Sangar (goreng kering) tepung ubi bersama daun pandan hingga ringan dan sejukkan.
2. Ayak tepung dalam mangkuk. Masukkan gula dan susu, uli hingga sebati. 
3. Masukkan mentega sikit2 ( saya tambah mentega lagi sikit) dan uli lagi hingga lembut dan boleh dikepal.
4. Canai doh dan terap guna acuan pilihan. Susun dalam dulang pembakar, bakar pada suhu 150C selama 12 - 15 minit atau ikut kepanasan oven masimg2.
5. Sejukkan dulu baru disimpan dalam bekas kedap udara.

                                   nak nampak berseri, saya cucuk2 ngan lidi , letak ceri hijau n merah







Tiada ulasan:

Catat Komen