Ahad, 8 September 2013

Cucur Badak

 
Lagi satu kuih lama....tetiba teringin nak makan. Malam2 pun sanggup buat sebab inti serunding memang dah ada. Senang keje!!!!. Kali ni try letak sedikit tepung kanji dalam adunan tu. Resepi ni saya lupa ambil kat sapa, puas cari semula tak jumpa. Selalunya saya buat keledek campur dengan tepung gandum je. Kali ini, letak sikit tepung kanji so, bila makan ada rasa kenyal2 manje gitu. Jom kita intai....resepi serunding tak disertakan , cari sendirilah ye...( ini kes malas nak manaip le ni)
 
 
CUCUR BADAK
 
Bahannya:
500gm keledek ~ direbus dan dilecek halus
180gm tepung gandum
1 1/2 sb tepung kanji
garam secukup rasa
minyak untuk menggoreng
 
Caranya:
1. Keledek yang telah direbus dan garam dilecek halus ketika panas2. Biarkan sebentar hingga suam.
2. Campurkan dengan tepung gandum dan tepung kanji, uli rata dan sebati.
3. Ambil sedikit adunan, leperkan, isi inti dan bulat2 kan. Goreng hingga kekuningan.

 

Tiada ulasan:

Catat Komen