Ahad, 8 September 2013

Kuih Ketayap @ Dadar Gulung



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dua tiga hari ni, tekak nak makan kuih lama2 je...kuih tradisional yang sentiasa mendapat tempat dalam sebarang majlis. Kuih ketayap....inti memang dah ada, tinggal buat adunannya aje. Sebenarnya, banyak cara nak mengandun adunan kuih ketayap ni. Terpulang pada selera masing2...nak sedap, gebu dan lembut, kenelah rajin sikit....ye tak?. Kali ini saya try resepi dari Yatiememories dan saya tambah air daun pandan. Kalau malas, nak ada rasa pandan, letaklah pandan paste. Bila mendadar pula, saya kurangkan penyapuan minyak kat kuali non stik tu supaya nampak mulus je....Jom kita intai, resepi adunannya saje ye....



kuih ketayap
Sumber : Yatiememories
Olahan : UDA


Bahannya:
2 cawan tepung gandum
1 biji telur
2 cawan air ~ saya guna air pandan (blender 10 helai daun pandan + air)
3/4 cawan susu cair ~ santan pun boleh
1 st garam
1 sb minyak masak
pewrna hijau
sedikit minyak untuk oles dikuali


Caranya:
1. Satukan semua bahan, blender dan tapis. Masukkan pewarna hijau.
2. Panaskan kuali non stick atau kuali biasa pun boleh. Oleskan sedikit minyak, masukkan adunan dan dadar seperti biasa.
3. Kalau tak suka kulit kuih dadar kita nampak banyak lubang2 , jangan sapu minyak banyak sangat kat kuali tu.
4. Bahagian atas adunan dah kering, angkat dan terus letak inti dan gulung dengan kemas. 

Tiada ulasan:

Catat Komen