Selasa, 26 Mac 2013

Muffin Pisang



Assalamualaikum, jumpa lagi. Kali ni, memang menu hari ni......menu tak dirancang. Petang tadi gi masjid, ingatkan ada kelas, rupanya tak de. Kebetulan lalu depan kedai jual pisang, maka....terbelilah sesisir pisang berangan. Sambil drive, berangan2lah....nak buat apa dgn pisang ni. Balik terus cari buku2 resepi saya yg lama2....dah berbelas tahun usia buku tu. Saya teringat ada satu resepi kek pisang yang mula2 saya buat masa tu. Konon2 nak kenang nostalgia lamalah tu!!!!!. Saya tak tahu resepi dari mana saya copy....memang banyak resepi yang tak tahu asal usul, masih ada dalam simpanan saya. Kepada sesiapa yang terasa resepi ni dia yang empunya, minta halal ye, kita kongsi sama2. Memang sedap muffin ni!!!!!!





MUFFIN PISANG
Resepi Olahan : UDA

Bahannya:
170gm gula castor
115gm butter
3 biji telur A
40gm susu cair
200gm tepung gandum *
1st baking powder*
1/2st soda bikarbonate*{ diayak bersama}
3 biji pisang berangan dilenyek halus
2sb coklat rice
coklat chip secukupnya
1st oren sunquick
1/4st perasa pisang


Caranya:
1. Panaskan oven pada suhu 175C dan sediakan papercup secukupnya.
2. Pukul butter dgn gula sampai berkrim.
3. Masukkan telur sebiji sebiji. Pukul lagi hingga putih.
4. Masukkan bahan yg diayak, berselang seli dengan susu cair. Adun rata.
5. Masukkan pisang, perasa pisang dan oren sunquick. Adun rata.
6. Masukkan coklat rice, gaul perlahan dgn spatula.
7. Masukkan adunan dlm papercup hingga 3/4 penuh. Letak coklat chip. Bakar selama 40 minit atau hingga masak.




1 ulasan:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    FadoExpress là một trong những top công ty chuyển phát nhanh quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi nhậtgửi hàng đi pháp và dịch vụ chuyển phát nhanh đi hàn quốc uy tín, giá rẻ

    BalasPadam