Rabu, 26 September 2012

Bingka Kelapa Muda



Assalamualaikum......menjamu mata lagi kita ye!. Amboi....ngan loyang2 sekali..... Nak cepat masa tu, kelam kabut, lepas ambik anak balik dari sekolah, nak bawak kuih ni ke kelas farduain. Tak kisahlah ye....loyang pun loyang lah, janji kuih tu sedap di pandang, apa lagi kalau dapat makan....hahaha!!!!. Resepi ni dah lama dlm list, tunggu giliran je. Kebetulan biras ada bagi kelapa muda (wpun tk berapa muda), so ada peluang nk mencuba. Kuih ni sedap, selain terasa lemak santan dan air pandan, kelapa muda yg dihiris tu terasa cam jeli bila digigit. Resepi asal tak letak air pandan....oleh kerana saya ni suka sangat kuih yg ada bau pandan, memandai lah letak.  Elehhh.....kita yg buat dia!!!!!!. Jom semak resepi bingka ni......


BINGKA KELAPA MUDA
Sumber : Noreen (My Home Cooking Blog)

Bahannya:
350gm santan ( 150gm air pandan + 200gm santan)
220gm tepung gandum
120gm isi kelapa muda - dihiris ( lebihkan lagi sedap)
90gm gula pasir
70gm butter
70gm minyak sapi ( saya tak letak)
1 bj telor
1st vanilla ( saya tk letak)
1/2 st garam


Caranya:
1. Santan, tepung gandum, telur, butter, gula dan garam disatukan. Kemudian diblender halus
2. Campurkan dengan kelapa muda, gaul sebati.
3.Loyang (saya guna acuan pecah 8) disapukan minyak atau butter, kemudian panaskan dlm oven
4. Acuan dah panas, masukkan adunan. Bakar hingga masak dan garing.


SELAMAT MENCUBA


Tiada ulasan:

Catat Komen