Khamis, 27 September 2012

Kaswi Labu


Assalamualaikum...salam jumaat. Semuga hari  ini bertambah bahagia berbanding semalam. Semalam ada masa, saya buat kuih kaswi yg sedap ni. Labu tu dah dua minggu tergolek dot je kat dapur. Dalam kepala macam2 nk dibuat ngan labu ni.....tp yang ni aje saya sempat buat. Saya dapat resepi ni dari sapa saya tak ingat, terlupa nak catit....Bila cari semula kat internet, tak jumpa resepi yg sama mcm saya buat ni. Kalau ada pun, bahannya lain...So, kalau tuan punya resepi ni terbaca kat sini, jangan marah ye.....saya dah kongsi resepi anda yg sedap ni. Ada bhn yg saya kurangkan....cara membuatnya pun, saya ikut cara saya.




KASWI LABU (loyang 10 x 10)

Bahan bahannya:
500gm labu 
500gm gula pasir (saya letak 300gm)
500ml santan
3 helai daun pandan (simpul)
1 st garam
700ml air
300gm tepung sagu
150gm tepung gandum
50gm tepung jagung
1 st air kapur
1 st pewarna kuning
1/2 st esen ros /vanilla (saya guna vanilla)


Caranya:
1,Campur semua bahan kecuali daun pandan. Blender halus.
2. Dalam periuk, masukkan adunan dan daun pendan, kacau hingga naik wap dgn api kecil.
3. Acuan / loyang disapu minyak, baru masukkan adunan.
4. Kukus lebih kurang 20 minit, angkat dan sejukkan.
5.Makan dengan kelapa putih.
* saya guna acuan lompang*



SELAMAT MENCUBA

Tiada ulasan:

Catat Komen