Selasa, 25 September 2012

Kek Sonata Musim Salju





Asalamualaikum...jumpa  lagi  .Kat JB baru lepas hujan lebat. Sekarang ni mendung lagi. Baju kat ampaian nampaknya bertimbunlah!!!. Hujan2 ni perut berbunyi je....kalau lagu keroncong leh tahan lagi, leh terlelap. Ni lagu rock.....nak bermalas malasan pun tak boleh. Tekak nk makan kek tapi kek apa ye yg sesuai....yg bahannya sedia ada kat rumah ni, tak payah ke kedai.....hahaha!!!!. Resepi ni dah lama nk buat tp setiap kali nk buat, ada je halangannye, dah keluar butter, simpan semula. Ada 2 @ 3 kali macam tu.....lom 'jodoh' agaknye. Tp kali ni nekad, nak buat gak. Resepi ni saya sekodeng kat blog puteri.blogspot.com @ dari dapur kecilku. Nampak je dah tertawan,,,,penuh ngan kelapa n strawberry jem. Boleh tahan sedap kek ni....tunggu esok hari baru makan lagi sedap sbb kek tu dah lembab. Jom kita tengok resepi ni......







KEK SONATA MUSIM SALJU
Sumber : littlecraftshop-puteri.blogspot.com

Bahannya:
250gm butter
1/2cwn gula
2 1/2cwn tepung naik sendiri
1cwn susu segar
5bj telur (saya guna 4bj....besar)
2 sb sunquick oren
1st esen vanilla(saya tak letak)
jem strawberry/rasberi
kelapa kering

Caranya:
Pukul butter dengan gula hingga kembang.
Masukkan telur satu persatu, pukul lagi.
Masukkan tepung sikit sikit, kemudian masukkan oren sunquick. Dah sebati, masukkan susu.
Pukul hingga betul2 sebati.
Masuk dalam loyang pilihan, bakar suhu 180C sehingga masak.
Dah sejuk, sapukan dengan jem pilihan, kemudian salutkan dengan kelapa kering.




SELAMAT MENCUBA




Dah potong baru teringat nak ambik gambar!!!!!!!


   


Tiada ulasan:

Catat Komen