Jumaat, 15 Februari 2013

Kuih Kukus Bawang Goreng

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sarapan apa hari ini?. Sarapan tu penting....kita akan bertenaga sepanjang hari....tak gitu?. Mlm td 'merayap' dgn Mr Google....tersinggah di blog Izzah Muffin Lover. Maka terbekenan dgn kuih yang satu ni....kuih yang tak pernah dengar namanya ....dan tak pernah merasa. Tengok bahannya pun senang....pagi2 dah ambik daun pandan....semangat tu!!!!. Bahannya senang, buatnya mudah dan rasanya......memang puas hati. Lemak santan dan aroma daun pandan dan bawang goreng dah cukup buat saya teruja nak merasanya. Memang sedap!!!....lembut2 manja gitu!!!!. Lain kali nak lebihkan garam sikit. Saya letak secubit, kurang rasa. Jom kita intai resepinya.....



KUIH KUKUS BAWANG GORENG
Sumber : Izzahdaut @ Izzah muffin lover
Olahan : UDA


Bahannya:
3/4 cawan + 2sb tepung gandum
1/4 cawan tepung kanji
1/2 cawan gula halus
1 cawan air pandan ( 5 - 7 helai daun pandan)
1 cawan santan pekat 
sedikit garam
warna hijau epal (saya tak letak)
1/2 genggam bawang goreng (saya guna 3 sudu makan)

Caranya
1. Panaskan kukusan. Lengser loyang dengan minyak. Saya guna loyang bulat 7in.
2. Satukan semua bahan kecuali bawang goreng. Blender, tapiskan.
3. Dalam bekas, satukan adunan dengan 2 sudu makan bawang goreng. Kacau rata.
4. Masukkan adunan dalam loyang, tabur lagi 1 sudu makan bawang goreng diatas adunan.
5. Kukus selama 30 - 40 minit atau hingga masak.
6. Tunggu hingga betul2 sejuk baru keluarkan dari loyang dan sedia untuk dipotong.



















Tiada ulasan:

Catat Ulasan