Isnin, 10 Disember 2012

Udang Goreng Asam




Assalamualaikum......masak apa hari ini?.  Kekadang....masak yang simple2 dan main campak2 je....itu yang sedap dan bukak selera.  Tapi, walaupun serumah tak semua seleranya sama. So, saya masak ikut permintaan. Kalau ada permintaan, saya masak ikut selera mereka....kalau tak de....ikut selera saya. Makan tengahari ni tak de permintaan so, saya masak lauk udang ni. Untuk makan malam nanti dah ada permintaan.....ayam bakar lagi!!!!. Itu cerita kemudian.... Resepi ni saya intai kat masakan makanan orang Indonesia. Saya olah sikit....ikut selera saya. Alhamdulillah, anak suka dan memang sedap walaupun simple je.....Jom kita intai....

UDANG GORENG ASAM
Resepi olahan : UDA

Bahannya:
20 ekor udang sederhana besar (buang kulit, tinggalkan ekor je)
capsicum secukupnya (dipotong2)
1/2 biji bawang holland (dihiris )
1 biji tomato (dipotong2)
1 batang serai (dihiris halus)
serbuk kunyit secukupnya
gula merah secukupnya
garam secukupnya
air limau sedikit (untuk rasa masam je)

Bahan yang dikisar:
2 tangkai lada merah (kalau suka pedas, tambah lagi)
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah

Caranya:
1. Goreng udang sekejap je, bila ekor dah merah, angkat.
2. Tumis serai hingga wangi, kemudian masukkan bahan dikisar dan serbuk kunyit . Masak hingga wangi dan garing.
3. Masuk gula merah, garam, bawang dan air limau. Kacau rata. 
4. Masukkan capsicum, tomato dan udang. Gaul sebati dan angkat.


2 ulasan:

  1. Kalau dah namanya udang, masak apa pun sedap ye Uda... tumpang jamu mata di sini ye..

    BalasPadam