Rabu, 19 Disember 2012

Pilau Udang





Assalamualaikum dan salam sejahtera. Masak apa hari ini?. Sebenarnya dah lama teringin nak masak nasi pilau udang ni. Baru hari ini rajin!!!!. Buatnya taklah susah mana cuma kemalasan melanda. Nasi ni saya makan bersama lauk kambing masak steak dan kerabu epal. Memang sedap nasi ni, kebetulan udang kegemaran saya. Resepi pilau udang ni saya copy dalam buku 'Dari Dapur Zarina'. Buku tersebut banyak resepi masakan dari India.....India Utara, India Selatan, Sri Lankan dan ada juga masaka melayu dan jawa.
Resepi Pilau Udang ni masakan India Utara rupanya. Saya dah olah ikut selera kami sekeluarga dan juga, apa yang ada kat dapur, tu je yang saya guna. Jom kita intai......


PILAU UDANG
Resepi Olahan : UDA

Cara menyediakan udang:

Bahannya:
600gm udang sederhana besar(buang kulit, tinggalkan ekornya saja)
1 biji bawang besar (dihiris)
minyak secukupnya

Bahan dikisar halus:
1 biji bawang besar
2 batang lada hijau
2 batang lada merah
2 ulas bawang putih
sedikit halia
daun ketumbar(saya tak letak)
1 biji tomato
4 tangkai lada kering(celur dengan air panas)
1sb ketumbar biji (resepi asal guna serbuk ketumbar)
sedikit garam
sedikit air limau

Caranya:
1. Panaskan minyak, tumis bawang hiris hingga wangi.
2. Masukkan bahan kisar dan tumis hingga garing dan wangi. 
3. Masukkan garam dan air limau, biar pekat.
4. Masukkan udang, kacau sebati. Bila dah masak, tutup api.


Cara menyediakan nasinya:

Bahannya:
3 cawan beras basmathi (direndam sebentar)
minyak sapi untuk menumis
1 biji bawang besar(dihiris halus)
rempah tumis secukupnya
3 ulas bawang putih (ditumbuk halus)
halia secukupnya (ditumbuk halus)
4 1/4 cawan air
1 1/2st air mawar
1 kiub pati ayam
garam secukupnya
pewarna kuning secukupnya


Caranya:
1. Panaskan minyak sapi, tumis bawang hiris dan rempah tumis hingga wangi.
2. Masukkan bahan yang ditumbuk halus, biar garing dan wangi.
3. Dalam rice cooker, masukkan beras, air, garam, kiub ayam, air mawar dan bahan yang ditumis tadi.
4. Masak nasi macam biasa.
5. Bila nasi mulai kering, renjiskan sedikit pewarna kuning, biarkan sebentar.
6. Masukkan udang dengan rempahnya sekali. Biar udang tertutup dengan nasi. Tutup dan biarkan sebentar hingga nasi masak.
7. Kacau nasi hingga bercampur dengan rempah dan pewarna, biarkan hingga nasi betul2 masak.
8. Sedap dimakan panas2 bersama lauk sampingan kegemaran masing2.







1 ulasan:

  1. Udangnya sunggu menggoda... melingkar2 minta diterkam!

    BalasPadam