Jumaat, 21 September 2012

KELAS ALQUR'AN WANITA




     Ustazah Hjh Ummi Kalthum Bt Mohd Zin



Assalamualaikum.....semuga berbahagia di hari Jumaat ni. Setelah sebulan berpuasa dan sebulan jugalah kita beraya, tentu ada yang dah 'over load n over weight'. Kat perut tu bukan saja babat yg timbul, kek bertingkat pun ada. Ramai yang perasan perubahan tu tapi lagi ramai buat2 tak perasan, do no je......biar mati makan jangan mati tak makan!!!!!.

Bila sebut makan.....jangan ingat perut je nak makan, nak sentiasa beralas. Hati nurani kita pun sama. Makanan untuk hati kita supaya sentiasa bersih adalah dengan perbanyakkan membaca Alqur'an. Bila kita sentiasa 'berkawan' dengannya semasa di dunia, dialam kubur nanti dia juga menjadi kawan dan menerangi 'rumah baru' kita tu.

Memang ramai yang dah pandai mengaji, khatam Alqur'an berkali2...tapi lebih ramai lagi yang tak pandai langsung. Ramai yg pandai sekadar membaca tapi lebih ramai lagi membaca 'kelaut'....hukum tajwid tak ambil kisah. Ingat.......bila kita mati nanti Alqur'an akan persoalkan bacaan kita....dia akan tuntut setiap huruf yg kita baca salah tu!!!!

Usia kita sehari semalam je.....entah2 esok kita dah di jemputNYA. Selagi ada sisa usia yang tinggal ni, selagi nadi kita masih berdenyut, selagi fikiran kita masih waras, selagi lidah kita boleh membaca kalimah Allah....jom kita belajar dan membaca Alqur'an.

Memang ramai yg pergi belajar tapi lagi ramai yang malu dan nanti dulu. Malu sebab dah tua baru nak belajar?. Malu sebab baca merangkak2?. Dalam bab ni tak boleh malu2. Alqur'an untuk semua peringkat umur....kecik besar tua muda, tak de yang terkecuali. Yang dah pandai masih kene belajar lagi dan lagi....apatak lagi yang merangkak2.

Kadang2 ada orang yang berkira pasal bayaran. Bayar anak tuisyen boleh, bayar anak mengaji menggigil nak keluar duit. Bayar pegi belajar hal2 duniawi boleh tp untuk bayar nak gi ngaji tak cukup badjet. Abang2, kakak2, makcik2, pakcik2......tu semua jgn bekira, semua tu dikira saham....saham akhirat!!!!. Kalau kedekut gak.....cari tempat yang belajar secara free.

Kalau kat Malaysia ni.....tak tahulah berapa banyak tempat yang mengadakan kelas Alqur'an secara percuma. Kalau di tempat saya di Johor Baharu, biasanya di masjid2....diorang ada peruntukan untuk kelas Alqur'an dan Fardu Ain untuk kaum wanita. Misalnya di Masjid Kg Melayu Majidee Johor Bahru....kelas alqur'an telah diadakan bertahun lamanya. Bukan calang2 ustazah yang mengajar....bekas qariah negeri Johor yang memenangi musabaqah Alqur'an peringkat kebangsaan iaitu Ustazah Ummi Kalthum Bt Mohd Zin. Selain beruntung dapat mendengar lontaran suaranya yg gemersik dan boleh meremang bulu roma, setiap pembacaan pelajar ditegur secara berhemah.

Jom.....kakak2 , makcik2 yg berada disekitar Kg Melayu, kita pakat2 gi ngaji!!!!. Kita penuhkan kelas Alqur'an selagi belum terlambat sebab........ramai diantara kita rumah dah kata pergi, kubur dah kata mari. So...apalagi, tepuk dada tanya iman.

WASSALAM


4 ulasan:

  1. salam kenal..betul tu kak..
    nway salam kenal dari saya dan follower baru blog akak..
    jemput singgah blog saya =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam.....tq....nnti akak singgah ok!!!

      Padam
  2. assalammualaikum dekat mana area mna tu kak? kelas mengaji selama ini sy memang mencari tempat mngaji bg memperbetul kan segala bacaan sy..

    BalasPadam
  3. assalammualaikum dekat mana area mna tu kak? kelas mengaji selama ini sy memang mencari tempat mngaji bg memperbetul kan segala bacaan sy..

    BalasPadam