Rabu, 26 September 2012

Mee Udang

Assalamualaikum.....hari ni tak masak nasi. Suami on diet, nak meratah ikan je....anak lak nak makan mee.
 Makanan fvrt dia mee ataupun spagetti. Kalau nasi, tak makan seminggu tak pe..... Hari ni saya masakkan dia mee udang. Resepi ni saya ambik kat FB......FB Chef and Charity Club with Smile. Tengok bahan dia senang dan ada stok, saya buatlah. Tapi kuah mee tu kuning mcm kuah mee kari sbb saya pakai keledek oren. ( tu aje yg ada). Tak kisahlah, janji sedap, anak makan bertambah2. Jom kita main kongsi2 resepi.....
Caranya saya buat cara saya.....seringkas yg boleh!!!!!


MEE UDANG
Sumber : FB Chef and Charity Club with Smile


Bahan bahan ( 5 orang)

1/2 kg keledek
1 kg udang ( kasi bersih)
5 bj bawang merah
5 ulas bawang putih
1 in halia
secawan udang kering
5sb serbuk kari
bebola ikan(apa2 pun boleh, saya letak bebola daging)
tauhu pok (kalau suka, saya tak letak)

Bahan sampingan
daun bawang/daun sup
bawang goreng
limau kasturi
telur rebus
mee kuning


Caranya:
1. Keledek di rebus kemudian blender
2. Tumbuk bawang merah, bawang putih, halia dan udang kering, tumis hingga naik bau. Masukkan rempah kari, biarkan garing, baru masukkan air dan keledek tadi.
3. Dah mendidih masukkan bebola, udang dan biar mendidih lagi.
4. Dah masak, hidangkan mee dengan bahan sampingan.


SELAMAT MENCUBA

2 ulasan:

  1. adoi. tgk pun tau sedap. semlm dapat belajar nak buat mee kuning :)

    BalasPadam
  2. wow......tak yah beli mee kuning bila balik m'sia.....

    BalasPadam