Ahad, 23 September 2012

Puding Roti

:



Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya memang suka membuat puding terutama puding roti sebab , proses membuatnya senang. Cuma ketika nak melapiskan setiap warna kene cepat sebab puding yg ada roti cepat mengeras. Resepi asal puding ni saya copy dari kak Yati @yatie memories. Bila saya buat guna acuan sillicon ni, saya gandakan resepi tu sbb acuan ni besar lebih kurang 10in lebarnye. Kalau besar n cantik macam ni, sesuai untuk dijadikan puding hantaran....hehehe. Seperti biasa, saya ada tambah dan mengubahsuai resepi ni ikut cara saya. Tq kak Yati, saya salin di sini ye.......


PUDING ROTI (acuan 10in)

Resepi : Kak Yati @yatiememories


Bahan bahan

8 keping roti
4 biji telur
1 cawan susu pekat
340ml susu cair
20gm serbuk agar2( 2 paket, setiap paket 10gm)
1 cawan gula
4 sb butter
7 cawan air
pewarna purple ( terpulang nak letak warna apa)
vanilla @ apa2 perasa 

Caranya:
1. Serbuk agar2 dan gula di masak hingga mendidih dengan sebahagian air.
2.Sementara tu blender roti, susu cair, susu pekat, telur,vanilla  dan sebahagian air lagi.
3. Bila agar2 dh mendidih, masukkan butter, kacau hingga butter mencair.
4. Masukkan bahan yg diblender tadi, masak lagi hingga mendidih.
5. Kecilkan api, adunan dibahagi kepada 2 bahagian. Satu bahagian warna asal, 1bahagian lagi warnakan purple. 
6. Tuang ke dalam acuan pilihan selapis demi selapis dengan cepat sbb puding ni cepat mengeras.
7. Dah siap, sejukkan.


Selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan