Ahad, 23 September 2012

Kuih Bakar Kentang




Assalamualaikum......ada orang sebuat kuih bakar, ada yg sebut bingka, padahal sama je...... Saya tertarik dengan resepi dari Dayang Jack ni. Biasanya saya buat bingka kentang ni warna kuning @ hijau je....no belang2. Dalam resepi ni ditambah serbuk koko dan coffee emulco. Tu yang teruja nak mencuba. Tapi saya ubahsuai lagi jadikan dia tiga warna iaitu warna asal....so jadilah ia seperti marble.  Sapa2 yang belum mencuba resepi ni......jom cuba, sedap sangat!!!. Tq DJ.....saya salin di sini semula ye ikut cara saya.

KUIH BAKAR KENTANG
Resepi : Dayang Jack@DapurKu Sa Yang

Bahan-bahan

2 biji kentang (rebus n kisar/lecek)
1 bj telur
140gm gula pasir + 3 sb susu pekat
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna hijau n pes pandan
3 sb minyak sapi (saya guna butter)
1/2 cwn susu cair (saya tak letak)
1 sb serbuk koko
1 st coffee emulco

Cara:
1. Kentang, telur, gula, tepung, susu saya blend hingga halus.
2.Adunan dibahagi kpd 3bhg (DJ 2 bhg je). 1 bhg warna asal, 1 bhg warna hijau + pes pandan, 1 bhg campur serbuk koko + coffee emulco.
3. Sapu loyang dengan butter, panaskan sebentar. Tuang adunan selang seli ke dalam loyang seperti kek marble. Bakar hingga masak @ keperangan.

Selamat  mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan