Selasa, 19 Februari 2013

Poke White Cake




Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam bahagia. Dalam minggu ni ada sibuk sikit, hinggalah hari sabtu ni. Walaupun sibuk, cuba cari ruang masa untuk buat yang satu ni. Penat tu memang penat tapi dah hobi, turutkan juga hati ni. Kek yang satu ni saya copy dari akma@myresepi. Mula2 pelik gak sebab kek ni tak guna butter tapi shortening.  Lepas tu siram dengan jelly. Was2....nak buat ke tak, sedap ke tak, jadi ke tak. Bila dah jadi....alhamdulillah, boleh tahan kek ni. Terasa lembab je dan jelly yang saya gunakan jelly perasa oren. Tak leh cerita ceriti lama2, ada tugas menunggu. Jom kita terus intai resepi ni.....


POKE WHITE CAKE
Sumber: akma@myresepi
Olahan : UDA


Bahannya: (saya guna loyang bulat 8in)

2cawan tepung gandum
1cawan gula castor 
3st baking powder
1st garam
3/4cawan shortening
1 1/4cawan susu (saya guna susu cair)
2st vanilla 
3bj putih telur

Lapisan agar2:
1 kotak jelly kristal (perisa kegemaran) - bancuh ikut arahan pada kotak dan saya letak sedikit pewarna.


Caranya:
1. Gaul sebati bahan bahan kering dan shortening menggunakan mixer
2. Masukkan susu, vanilla dan telur, gaul sebati hingga gebu.
3. Masukkan dalam loyang yang telah digris, bakar selama 35 minit atau sehingga masak pada suhu 180C.
4. Setelah kek masak, sejukkan. 
5. Cucuk permukaan kek dengan lidi sate. Ini supaya jelly akan meresap pada kek. 
6. Curah perlahan jelly ke permukaan dan sisi kek.
7. Biarkan hingga jelly beku, baru boleh potong kek tersebut.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan