Khamis, 18 Oktober 2012

Laksa Sarawak




Assalamualaikum dan salam jumaat. Hari ni hujan lagi. Orang kata, kalau hujan hari jumaat.....berpanjangan hingga ke esok hari. Tak kisahlah....hujan ke panas ke, tu semua anugerah Allah. Kita kene terima dengan rasa berlapang dada.Hujan2 ni, makan yg berkuah dan panas2 sedap. Hari ni no nasi!!!!!. Kita makan laksa sarawak je. Dah lama mengidam nak makan dan buat sendiri. Akhirnya.....pada hari penghulu segala hari, baru dapat makan. Resepi ni saya copy dari DayangJack@DapurKu SaYang. Saya ikut keseluruhan apa yg ada kat resepi tu.....nk merasa macam mana sedapnya laksa sarawak ni.Cuma, saya tak ikut cara memasaknya 100%. So, tak nak pukul bantai ikut selera sendiri je kecuali saya tak de guna daun ketumbar (mls nk gi pasar). Bila dah merasainya.....ooooo boleh tahan sedap. Anak pun makan bertambah2 wpun mulanya mcm tak confident je dia boleh habiskan. Sesapa yg nak mencuba....tak rugi sbb laksa ni lain dari yg lain termasuklah dari segi bahan bahannya. Jom kita intai.....mana tahu ada yg nk masak laksa ni pada raya haji nanti!!!!!.


LAKSA SARAWAK
Sumber:DayangJack@DapurKu SaYang

Bahan untuk dimesin (A)
8biji bawang merah
4biji bawang putih
12 tangkai lada kering
1inci lengkuas
1sk ketumbar
1sk jintan manis
1sk jintan putih
3biji buah keras
1inci belacan bakar(saya guna belacan biasa je)
1/4 cawan kacang tanah digoreng
1/4 cawan bijan digoreng tanpa minyak
*

Bahan (B)
isi ayam secukupnya(direbus dan disiat2)
1/2 kg udang basah
1bungkus mee hoon (direbus dan ditoskan) - saya guna setengah bungkus je
4 biji telur(didadarkan dan potong nipis)
2 batang serai (diketuk)
250ml santan pekat
taugeh (dicelur)
sedikit daun ketumbar dihiris (sya tak letak)
limau kasturi (belah 2)
garam dan gula secukupnya.

Caranya:
1. Tumis bahan yang dimesin hingga keperangan dan wangi.
2. Dalam periuk, rebus udang dan serai bersama 2 liter air. Bila dah masak, toskan udang dan ketepikan.
3. Dalam air udang tadi, masukkan bahan yg ditumis dan masak hingga mendidih dengan api perlahan. Jika pekat, tambah air lagi.
4. Masukkan santan dan perasa dan masak lagi hingga mendidih.
5. Cara nak menghidangkannya, letak mee hoon dalam mangkuk, bubuh udang, isi ayam, telur, limau dan taugeh. Jirus kuah laksa. Jika nak pedas dan untuk menyedapkan lagi, makan bersama sambal udang kering.

SAMBAL UDANG KERING

6biji bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit belacan
segenggam udang kering
5sudu makan cili kisar (saya guna lada kering)
sedikit air asam jawa
garam dan gula

* blender kesemua bahan kecuali air asam jawa, gula dan garam. Tumis hingga pecah minyak. Perasakan garam dan air asam jawa. Masak hingga pekat.


SELAMAT MENCUBA

Tiada ulasan:

Catat Komen