Ahad, 14 Oktober 2012

Pau Keledek Oren




Assalamualaikum dan jumpa lagi. Minum petang apa hari ini?.  Saya intai2 kat Rahel blog.....b
erkenan kat pau keledek dia yg gebu tu. Selalunya, kalau buat pau ni.....tang mengukusnya tu selalu 'fail'. Lembut tu memanglah lembut tapi rupanya kedut seribu. Itu yg membuatkan malas nk mengepau...hehehe. Hari ni cuba lagi......hasilnya....mula2 masih kedut seribu tapi, yg second tu oklah!!!!!!. Bolehlah tayang kat sini...hehehe. Yang sebetulnya, kita kene pandai adjust api air kukusan tu. Tak pe.....lain kali kene usaha lagi, biar betul2 cun!!!!. Saya guna keledek oren dan nak nampakkan lagi keayuannya, saya tambahkan setitik warna oren. Pau ni memang lembut....tq Rahel.... Saya share disini pula ye.....




             Yang ni saya letakkan paper cup dlm acuan muffin




PAU KELEDEK OREN
Sumber : Rahelblog


Bahan:
250gm tepung pau (ayak)
1/2 st serbuk penaik
1st yis segera
150gm keledek, direbus & dilecek (saya guna keledek oren)
1sb shortening
1sb susu tepung
3sb gula castor
110ml air
pewarna oren (yang ni saya tambah)

*saya guna inti kacang merah

Cara:
1. Tepung pau, serbuk penaik, yis, susu tepung dan gula, disatukan dlm mangkuk, gaul rata. (saya guna mangkuk mixer dan uli guna mixer)
2. Tambahkan shortening, keledek dan gaul rata menyerupai serbuk roti.
3. Tuang air sikit2 sambil digaul rata. Uli selama 15 minit.
4. Tutup doh dan biar mengembang selama 20 minit.Bila dah naik, buangkan angin dia.
5. Timbang setiap satu 40gm, bentukkan bulat dan biarkan 10 minit.
6. Canai doh, leperkan dan isikan inti . Bentukkan bulat dan letakkan atas paper cup.
7. Biar mengembng selama 1 jam dan kukus selama 10 minit ( saya kukus 5-8 minit je).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan