Isnin, 22 Oktober 2012

Kek Epal Berkurma





Assalamualaikum. Dah beberapa hari ni hujan je.....hari ni baru nampak matahari. Syukur alhamdulillah....baju dijemuran semuanya kering. Kerje2 yg lain pun boleh beres ngan cepat. Ada time nk buat kek ni....yg dah lama saya intai kat buku masakan Chef Wan. Saya teruje nk rasa bila dalam kek tu ada epal, kurma dan walnut. Tapi saya tukar badam, tu aje yg ada kat rumah ni. Tapi saya tak copy semua, ambik inspirasi bahan2 tadi je dalam kek saya. Rasanya sedap....manis2 masam tapi tk terasa sangat masamnya. Sesapa yg suka kek ada letak buah, leh cuba kek ni.....











KEK EPAL BERKURMA
Resepi olahan : UDA

Bahannya:

2 cawan tepung gandum
1st baking powder
1st baking soda
1st garam
** ayak kesmua bahan ni, ketepikan dulu.

1 1/2 cawan gula castor
1 cawan minyak masak
4 biji telur
2st perasa oren
1st vanilla
2 1/2 cawan epal hijau (didadu)
1/2 cawan kurma (dibuang biji dan dipotong kecik2)
1/2 cawan badam cincang

Caranya:

1. Panaskan oven 180C. Lengser loyang bulat 8x8in.
2. Satukan gula, telur, minyak dan perasa.....pukul guna whisk hingga halus dan rata.
3. masukkan epal, kurma dan badam, kacau rata.
4. masukkan adunan tersebut kedalam tepung dan kacau sebati.
5. Bakar selama 45 minit atau hingga masak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan