Isnin, 22 Oktober 2012

Puyuh Masak Gulai Bagar



Assalamualaikum.... Apasal lak gambar ni mengiring.....hahaha!!!!. Tak kisah lah tu.....janji nampak bentuk burung. Biasanya burung puyuh ni goreng kunyit je.....goreng garing2, makan panas2....wow!!!!! tak sedar 3@4 ekor dah dalam perut. Oleh kerana nak makan ngan nasi beringin, saya try masak gulai bagar ni.  Rasanya sedap, seakan2 rendang pun ada cuma banyak guna cili padi. Sapa yg suka pedas, memang ngamlah tu!!!. Resepi asal guna daging rusuk kambing. Rencah ditumis kemudian masukkan kambing, biar empuk. Tapi saya guna burung puyuh so, saya goreng je dulu puyuh tu. Jom kita intai resepi ni.....



PUYUH MASAK GULAI BAGAR
Sumber : Jelita Oktober 2001
Olahan : UDA


Bahannya:
8 ekor burung puyuh(dilumur ngan garam n kunyit, kemudian goreng)
5sb margerin @ minyak sapi
2cawan santan
1 keping asam keping
4 helai daun limau purut
1 kiub stok ayam
garam dan gula secukupnya

Bahan kisar:
8 biji bawang merah
6 biji bawang putih
sedikit kunyit basah
sedikit lengkuas
segenggam cili padi
4 tangkai lada merah
2 batang serai
sedikit halia
3 biji buah keras


Caranya:
1. Tumis semua bahan kisar hingga garing, masukkan santan, asam keping kiub ayam. Biar mendidih.
2. Masukkan puyuh, daun limau dan biar hingga pekat.
3. Rasakan garam dan gula.


Tiada ulasan:

Catat Komen