Ahad, 21 Oktober 2012

Nasi Beringin



Assalamualaikum dan jumpa lagi. Masak apa tengahari ni?. Biasanya, hujung2 minggu ni masak special sikit. Macam2 dh terpikir nk masak apa tapi, suami nk makan nasi beringin. Selalunya kalau nk makan nasi ni, beli je kat satu warung tu.....memang sedap nasi beringin dia. Belek punya belek.....terbekenan resepi kat blog che mat gebu. Yang lain2 tu simple sangat tp kat Dapur Tanpa Sempadan.....ada kelainan sikit. Apa lagi, bersilatlah hari ni ngan nasi beringin ni. Rasanya memang sedap tapi suami kata....sedap lagi kat tempat yg selalu dia beli.  Eeemmmm.......saya tengok makan bertambah2 dan licin periuk tu.   Saje lah tu....hehehe!!!. Jom kita intai resepi ni yg dah saya tokok tambah dan kurangkan apa yg patut.....


NASI BERINGIN
Sumber : Dapur Tanpa Sempadan
Olahan : UDA

Bahannya:
2 cawan beras basmathi (rendam 20 minit dan toskan)
1 1/2 cawan susu cair ( che mat pakai santan)
1 1/2 air
2 helai daun pandan
2 batang serai dititik
2sb butter @ minyak sapi
1/2st garam
1/2 sb sebuk ketumbar
1/2 sb serbuk jintan manis
sedikit serbuk kunyit
1 kiub stok ayam
1 biji bawang besar (dihiris)
4 ulas bawang putih (ditumbuk)
2sm halia (ditumbuk)
1sb badam (dikisar halus)


Caranya:
1. Beras, susu cair dan air disatukan dalam rice cooker, ketepikan.
2. Panaskan butter, tumis daun pandan,bawang hiris dan serai hingga harum. Kemudian masukkan bahan tumbuk dan rempah, tumis hingga garing dan wangi.Masukkan garam dan kiub ayam.
3. Tuang rempah dlm rice cooker tadi, masak nasi macam biasa.




4 ulasan:

  1. emmm wangi sampai sini nasi nyer..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha.....ye ke....kalau berjiran wajib kene bagi!!!!!

      Padam
  2. Sedapnya. Uda lawan dgn lauk apa nasi beringin ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kerabu epal ngan burung puyuh masak gulai bagar....nyammmm!!!!

      Padam