Rabu, 31 Oktober 2012

Labu Goreng Berbadam

                                         Emmmm........terasa lemak dan rangup badam tu!!!!!!

                                      








Assalamualaikum.....hari ini saya nak kongsi satu resepi yang senang dan sedap. Nampak macam kuih bom bijan kan?. Ala ala bom bijan tapi kejadiannya dan bahannya lain sikit. Saya guna labu kuning, inti kacang merah dan diluar digolek ngan badam cincang. Bila makan.....terasa rangup dan lemak badam tu. Memang best. Resepi ni saya terjumpa dalam satu buku masakan yg saya terlupa nk catit apa nama buku tu. Bila dibelek2 buku tu.....saye hanya berkenan 2 resepi je so, tak jadi nk beli buku tu. Tapi dalam resepi tu dia guna ubi keledek purple dan sukatannya pun saya ubah sebab adunannye terlalu lembik (mungkin saya guna labu kot!). Jom kita intai resepi yg dah ditokok tambah ni.......


LABU GORENG BERBADAM
Resepi Olahan : UDA


Bahannya:
120gm labu kuning (direbus dan dilecek halus)
15gm gula halus
10gm butter/margerin
1sb susu tepung
140gm tepung pulut (kalau adunan  lembik, tambah sikit lagi)
badam cincang secukupnya
inti kacang merah secukupnya
1bj telur putih

Caranya:
1. Dalam bekas, satukan labu, gula, butter dan susu. Gaul sebati, kemudian masukkan tepung sikit2 hinga adunan licin dan boleh dibentuk. Jika masih lembik, tambah sikit lagi tepung pulut.
2. Ambil  sedikit adunan, leperkan dan masukkan inti kacang merah. Tutup inti tu dan kemaskan adunan tu (sama caranya membuat kuih bom bijan).
3. Golekkan bebola adunan tu kedalam putih telur dan golekkan semula ke dalam badam cincang.
Pastikan badam tu betul2 melekat kat bebola tu supaya bila goreng, badam tak tertanggal.
4. Goreng didalam minyak yg banyak supaya cantik kejadiannye dan goreng hingga keperangan.


SELAMAT MENCUBA



Tiada ulasan:

Catat Komen