Selasa, 20 November 2012

Rendang pulau....





Assalamualaikum. Apa khabar?. Semuga semuanya sihat sejahtera disamping keluarga tersayang.
Hari ini nak share satu resepi rendang.....rendang pulau namanya. Rendang ni saya copy dari buku masakan utara oleh Norzailina Nordin. Simple je rendang ni tapi....bila makan, tak rasa macam rendang.  Mungkin tak de letak daun kunyit dan daun limau.....itu yg tak macam rendang. Tapi sedap gak....tak pedas, itu yg anak saya makan meratah macam gitu je.... Jom ....saya share disini pula.....


RENDANG PULAU
Resepi: Norzailina Nordin
Olahan: UDA

Bahannya:
600gm daging - dipotong nipis
200 ml minyak masak
3 sm air asam jawa pekat ( saya guna asam keping )
1 sm kicap pekat
1 tangkai daun kari
2 batang serai dititik
garam dan gula secukupnya
air untuk mengempuk daging

Bahan dikisar:
4 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3 sm halia
1 sm garam masala
1sm cili kisar

Caranya:
1. Gaul daging dgn bahan kisar, air asam jawa, kicap, gula pasir dan garam, perap 4 jam.
     ** cara saya : saya tak perap tapi saya tumis dgn bahan kisar.
2. Tumis daun kari, masuk daging dan serai, masak hingga kering. Tambah air jika perlu dan kacau sekali sekala.
3. Bila daging dah empuk, masukkan asam keping dan rasakan garam dan gula, biar kuah pekat.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan