Rabu, 21 November 2012

Kuih Bugis Mandi





















Assalamualaikum.....Hujan tengah lebat ni.....jangan ada kilat sudahlah ye!!!!. Hari semalam saya sempat buat luih bugis mandi ni.  Dah lama intai tp bila pikirkan....yang makan saya sorang, malas pulak nak membuatnya.. Kali ni buat juga....takut kempunan!!!!. Saya buat sikit je....1/2 adunan dari resepi asal. Itu pun masih berbaki.  Saya guna santan kotak . Mungkin pekat sangat santan tu......berbuih jadinya, tapi memang sedap. Jom kita intai resepi ni.....


KUIH BUGIS MANDI
Resepi : Norzailina Nordin


Bahan kuih:
360gm tepung pulut
320ml santan cair
1sm tepung sagu/kanji
1st pes pandan (saya letak lebih)
1st gula pasir
sedikit pewarna hijau

Bahan inti:
300gm gula pasir(saya guna gula merah + gula pasir)
200ml air
2sm tepung gandum
1 biji kelapa parut putih
garam secukup rasa

Bahan kuah:
700ml santan pekat (saya guna santan kotak)
2sm tepung pulut
1 helai daun pandan - disimpulkan
garam secukup rasa

Caranya:
1. Untuk inti:  masak gula dengan air hingga pekat, masukkan kelapa, tepung dan garam. Masak dan kacau hingga kering sedikit intinya.

2. Untuk kuih: satukan semua bahan, gaul menjadi doh. Ambil sedikit adunan, isi inti kemudian bentukkan bulat.
3. Jerang air hingga mendidih, masukkan bebola, bila timbul angkat dan toskan. Letakkan dlm bekas.

4.Untuk kuah: satukan semua bahan dalam periuk, kacau hingga mendidih. Angkat dan sajikan dengan bebola tadi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan