Khamis, 22 November 2012

Rendang Tok.....


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bersiaran lagi kita hari ini. Resepi ni dah 2, 3 hari yang lepas membuatnya tapi baru hari ni berkesempatan menaipnya. Semua orang kenal, tahu dan dah makan rendang tok ni. Macam2 cara resepinya tapi.......memasaknya memang lama. Resepi ni saya copy dari Norzailina Nordin. Itupun anak yang nak memakan rendang ni.....tak makan dengan nasi, meratah je!!!!. Resepi ni tak letak daun kunyit dan daun limau so.....tak ada aroma daun tersebut. Lain kali saya nak letak....biar wangi!!!!!. Jom kita intai resepi ni.....



RENDANG TOK
Resepi: Norzailina Nordin
Olahan: UDA


Bahannya:
600gm daging batang pinang - potong 12 (saya potong macam biasa)
100ml air + 1sm asam jawa (saya guna asam keping)
150gm kelapa parut dibuat kerisik (saya guna kerisik 100gm)
2 liter santan
100ml minyak masak
3sm gula melaka (saya guna 4sm)
garam dan gula secukup rasa


Bahan dikisar(A)
3sm ketumbar
2sm jintan manis
1sm jintan putih
1st lada hitam
18 tangkai cili kering yg dah direndam
4 btng serai
2sm halia
2in lengkuas
3 biji buah keras
2 biji bawang besar

Bahan tumis:
4 ulas bawang putih- dihiris
4 ulas bawang merah - dihiris
3sm kulit kayu manis
4 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga

Caranya:
1. Perap daging dgn bahan A, gula melaka, air asam, sedikit santan dan garam selama 4 jam.
2. Tumis bahan penumis, kacau sampai berbau, masukkan daging. Kacau, masukkan santan. Masak hingga kuahnya separuh, baru masuk kerisik. Masak hingga kering.

*** saya tak perap daging tu tapi terus masak macam biasa










Tiada ulasan:

Catat Ulasan