Ahad, 28 April 2013

Dah lama tak meroti.....

Assalamualaikum dan salam bahagia. Dah beberapa hari tak berblog.....busy dan mood malas melanda!!!!. Kalau dah malas....tak boleh nak cakap apalah!!!. Saya buat roti ni pun beberapa hari yg lepas.....nak menaip tu yg malas. Bila mood membaking datang.....mood menaip pulak malas!. Bertangguhlah jadinya!!!.
Sebenarnya.....resepi roti ni saya dah pernah letak dlm blog sebelum ni. Tapi kali ini saya masukkan lagi. Resepi ni dari kawan FB....Liza Othman. Sesiapa yg teringin nak cuba 'meroti'.....resepi ni tak menghampakan. Bila dah pandai meroti.....satu adunan kita boleh pelbagaikan rasa dan bentuk. Pendek kata, satu adunan....macam macam ada!!!!!.
Jom kita layan......







ROTI MANIS ORIGINAL
Sumber : Liza Othman

Bahannya:
400gm tepung roti
100gm tepung gandum
100gm gula castor
40gm susu tepung
1st bread improver
11gm yis
265gm air sejuk + 1bj telur
80gm butter
1st bread softner

Bahan sapuan:
1 bj kuning telur + sedikit susu cair

Caranya:
1. Campur semua bahan kering dan bahan cecair. Uli hingga sebati. Saya guna mixer je.
2. Kemudian masukkan butter dan uli hingga licin.
3. Perap selama 30 minit.
4. Buangkan angin, ambil adunan dan letak inti pilihan jika suka atau bentukkan ikut citarasa. Perapkan hingga naik 2x ganda.
5. Sebelum bakar, sapukan atas roti dgn bahan sapuan. Bakar pada suhu 180C selama lebih kurang 25 minit atau hingga masak.
6. Bila keluarkan dari oven, terus sapukan butter....supaya nampak berkilat.



yg ni....Roti Cheesestick. Ambil sedikit adunan, gentel memanjang, letak dalam loyang. Biar hingga naik. Dah naik, spray dgn air, parutkan keju dan taburkan gula....terus bakar.



Roti sosej.....rebus dulu sosej tu. Ambil adunan, gentel memanjang, lilit kat sosej. Dah naik, sapu dgn bahan sapuan, bakar.



Roti Coklat Oreo......ambil separuh dpd satu adunan yg baru siap diuli, tambah 2sb serbuk koko, uli rata, biarkan naik selama 30 minit. Dah naik, tabur serbuk biskut oreo ....kuantiti ikut selera, lagi banyak, lagi sedap. Uli hingga rata. Ambil sedikit adunan anggaran 30gram, bulat2kan, letak dlm loyang yg telah digris, buat hingga 9 biji. Biar naik 2 x ganda, sapu bahan sapuan, tabur bijan jika suka, terus bakar hingga masak.



Roti inti kelapa......ambil adunan, masukkan inti kelapa, bulat2kan bagi licin, letak dalam loyang. Biar naik 2 x ganda. Sapu bahan sapuan, tabur kelapa kering atau bijan, terus bakar hingga masak.

Tiada ulasan:

Catat Komen