Selasa, 2 April 2013

Chocolate Mousse Brownise



Assalamualaikum dan salam bahagia. Hari semalam hari merajinkan diri!!!!!.Kebetulan ada pisang lebih buat muffin so, rajin betul hari ni gi kedai beli  coklat (dah kehabisan stok). Ni semua gara2 terlihat kat blog Azlita masam manis, CMG dan beberapa orang lagi berkenaan coklat mousse brownise ni. Bezanya, saya buat brownise pisang. Diorang buat....nampak cantik dan kemas je kejadiannya. Saya punye.....tengok sendirilah ye.....paham2 ajelah, baru first time buat. Apa2 pun....memang sedap dan bila makan coklat mousse ni, terasa makan ais krimlah pulak!!!!. Sebenarnya, membuatnya taklah susah mana. Hiasan tu terpulang kpd kreativiti memasing....saya tak pandai sangat.....sbb tu comot sana sini!!!!. Jom kita intai....





Bahan untuk Brownise Pisang:

85gm gula castor
58gm butter
1 biji telur A
100gm tepung gandum ~ diayak
20gm susu cair
1/2st baking powder ~ diayak
1/2st soda bikarbonate ~ diayak
2 biji pisang berangan ~ dilecek halus
1/2st esen pisang
2sb coklat rise


Caranya:
1. Panaskan oven pada suhu 170C. Griskan springform pan 8in dgn butter, ketepikan.
2. Butter dan gula castor dipukul hingga putih. Masukkan telur, pukul lagi hingga kembang.
3. Masukkan tepung bersama dgn baking powder dan soda bikarbonate sikit2. Kemudian masukkan susu cair, putar rata.
4. Masukkan pisang yg telah dilecek dan esen pisang. Gaul rata. Campurkan coklat rise, gaul rata guna spatula.
5. Masukkan dalam acuan, bakar selama 25 - 30 minit atau pun hingga masak.
6. Dah masak, keluarkan dari oven, sejukkan kek ....tak perlu keluarkan dari springform.





Bahan untuk Mousse:
( sumber : CMG )

140gm coklat masakan
1sb halal gelatin
100ml air
2 biji putih telur
200gm whipping cream
40gm gula castor  ~ saya guna 30gm

Caranya:
1. Campurkan gelatin dan air dalam satu bekas, kacau hingga rata.
2. Cairkan coklat secara d/boiler. Kacau hingga cair dan angkat .
3. Campurkan coklat dan gelatin, kacau rata dan biarkan sejuk.
4. Pukul putih telur hingga berbuih. Campurkan gula, pukul lagi hingga pekat dan kental.
5. Dalam bekas lain, putar whipping cream hingga gebu dan pekat. Jangan terlebih putar, nanti cair.
6. Satukan coklat, putih telur kedalam whipping cream, gaul rata.





Penyediaan Chocolate Mousse Brownise:

1. Tuang adunan mousse ke dalam loyang yang ada kek tadi.
2. Ratakan, simpan dalam peti sejuk selama 1 - 2 jam (saya semalaman) sehingga mousse keras.
3. Taburkan serbuk milo / serbuk koko sebelum dihidangkan. Sedap dimakan sejuk!!!!!.




Tiada ulasan:

Catat Komen