Isnin, 29 April 2013

Homemade Swedish Meatball


Assalamualaikum, selamat tengahari dan salam bahagia. Masak apa hari ni?. Kalau keluarga besar, masak apa pun, bila makan ramai2...tentu seronok kan?. Lebih2 lagi kalau makan berebut2....kejap je dah licin!!!. Kalau yang tak ramai macam saya ni.....kalau nak masak, kena tanya, nak makan apa hari ini. Kalau main masak je.....kekadang lauk pauk saya tu 'tidur' terus. Untuk elak dari membazir dan nak puaskan hati seisi keluarga.....hari2 mesti tanya!. Hari ni anak nak makan meatball ala ala ikea. Senang je.....jalan2 ngan Mr Google, jumpa banyak resepi ni. Macam2 cara.....saya cedok sana sikit sini sikit dan terhasillah Swedish Meatballs yg sedap ni. Sepatutnye, bila nk makan kene hidangkan ngan jem...apa2lah, strawberry ke blueberry ke. Tapi saya tak nak......makan ngan brokoli n carrot lg sedap....hehehe!!!!!. Jom kita layan..... 



HOMEMADE SWEDISH MEATBALL


Bahannya:
meatball secukupnya ~ digoreng tanpa minyak @ dgn sedikit je minyak hingga nampak garing
brokoli secukupnya ~ direbus
carrot secukupnya ~ direbus
kentang secukupnya ~ digoreng garing

Bahan sos:
1/2 bj bawang holland ~ didadu
1 biji tomato ~ dipotong kecil
1sb tepung gandum
2sb margerin
1/2 cwn susu segar
1 1/4 cwn air
2sb sos tiram
1sb serbuk lada hitam 
kicap manis secukupnya
garam dan gula secukupnya




Caranya:

1. Panaskan butter, tumis bawang holland. Dah layu, masukkan tomato, goreng sebentar.
2. Masukkan tepung gandum sambil dikacau terus supaya tak bergentel. 
3. Tambah air, susu, sos tiram, lada hitam dan kicap. Jika suka warna kehitaman, kicap boleh letak lebih.
4. Bila dah mendidih, rasakan garam dan gula. Kalau dah ok....tutup api dan angkat.
5. Masuk sos dalam blender dan mesin hingga halus.
6. Masak semula sos tadi dgn api yg sederhana hingga pekat.
7. Jirus sos atas meatball dan hidangkan dgn bahan sampingan yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Komen