Isnin, 29 April 2013

Kuih Pukis Pandan Coklat

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam ceria. Hari ni curi2 masa buat kuih pukis. Mesti hairan kan...napelah bentuk pukis ni cam gini. Sebenarnya...acuan yang saya beli lebih 5 tahun tu...entah ke mana menghilangnya. 'merajuk' agaknya....ye lah, belinya dah lama tapi lom sekali pun guna sebab lom pernah buat....hahaha!!!. Entah kenapa...tetiba hari ni nak try. Untuk tak menghampakan hati sendiri...gunakan ajelah acuan muffin. Eeemmm.....not bad gak (perasan sendiri). Tapi bahagian bawah tu macam kurang garing.....nak cepat tadi , adunan dah terlampau naik. Takut bantat pulak sebab....first time buat!!!. Apa2 pun memang best. Kuih pukis ni boleh buat macam2 perasa dan macam2 topping...ikut selera masing2!!!. Jom kita intai.....




KUIH PUKIS PANDAN COKLAT
Sumber : Hilal Anshori
Olahan : UDA


Bahannya:
225gm tepung gandum
125gm gula pasir
100ml santan sederhana pekat ~ panaskan suam2 kuku
50ml air pandan ~ mesin daun pandan dgn sedikit air
15gm margerin ~ dicairkan
3biji telur
1st yis segera
1st pandan emulco
sedikit garam
coklat chip secukupnya



Caranya:

1. Pukul telur dan gula hingga kembang. 
2. Masukkan tepung, yis dan adun hingga rata diselang seli dengan santan dan air pandan . Adun hingga licin.
3. Masukkan pandan emulco, margerin cair dan garam, kacau sebati dan rehatkan selama 30 minit hingga adunan naik.
4. Acuan digris dgn margerin dan panaskan sebentar.
5. Masukkan adunan dlm acuan, saya bakar dalam oven pada suhu 180C selama 10 - 15 minit.
6. Dah dlm oven selama lebih kurang 1 minit, taburkan coklat chip. Coklat chip akan tenggelam. 
7. Bakar lagi hingga 5 minit, tabur coklat chip untuk hiasan. Bakar lagi hingga masak, angkat dan keluarkan dari acuan.


Tiada ulasan:

Catat Komen