Isnin, 22 April 2013

Bom Bijan Kacang Merah




Assalamualaikum, salam sejahtera, salam bahagia. Bom bijan.......sebenarnya, macam2 nama kuih ni. Ada yg panggil kuih rengas, bebola bijan, onde onde. Kuihnya sama je, cuma inti yang ada berbagai. Adunan asas kuih ni....tepung beras pulut. Tapi, ada yang campur dgn sedikit tepung gandum, tepung kanji dan ada yg digaul dgn santan. Kiranya....ada macam2 cara nak bagi kuih ni lembut, maklumlah tepung beras pulut ni kenyal2 manja gitu!!!!! Kali ni adunan tepung saya copy dari Rahel.....ada beza sikit dari yang sebelum ni saya buat. Hasilnya....lebih kurang je!!!!!. Jom kita intai.......



BOM BIJAN KACANG MERAH


Bahan kulit (1/2 adunan dari yg asal)

175gm tepung beras pulut ~ diayak
25gm tepung kanji ~ diayak
1/2st soda bikarbonat ~ diayak
30gm gula pasir }
100ml air }dimasak dan dibiarkan sejuk
60ml minyak masak
bijan secukupnya
inti kacang merah secukupnya
minyak untuk menggoreng

Caranya:
1. Bahan ayak dimasukkan dalam satu bekas.
2. Campurkan air gula yang dah sejuk kedalam bekas yg ada tepung tadi sikit2. Uli hingga jadi doh. Kalau dah cukup lembut, tak perlu habiskan air gula tu. Dah sebati, tambah minyak, uli hingga kental dan sebati.
3. Bahagikan kepada beberapa bahagian kecil. Ambil satu bahagian, masukkan inti, bulat2kan. Celupkan sikit dalam air, golekkan dalam bijan. Gelekkan atas tapak tangan supaya bijan betul2 melekat.
4. Buat hingga habis, goreng dalam minyak sederhana hingga keemasan.


Tiada ulasan:

Catat Komen