Selasa, 29 Januari 2013

Bebola Coklat







Assalamualaikum dan salam sejahtera. Lega rasanya.....pagi tadi dalam kol 9am, karen tak de. Ingatkan sampai ke malam, alhamdulillah.....kol 3pm dah ada semula. Kononya nak buat kek chifon tapi karen tak de.....buat jelah bebola ni. Oleh kerana tuan punya badan tak reti duduk diam, sempat gak menalam....talam apa tu....tunggu...!!!!. Kita citer pasal bebola ni dulu. Kepada anak2 dan anak2 buah yang suka makan bebola coklat.....baca betul2 eeehhh.....senang je!!!!. Kalau lom pandai buat kek.....beli je kek kat kedai, kek yang simple tak de krim tu. Atau pun, kalau ada lebih kek orang bagi ke, mak mertua bagi ke....jangan dibuang, simpan, buat bebola ni. Bebola ni pun hasil dari lebihan kek coklat untuk Nurin hari tu. Bila ada part2 kek tu yang kene potong, saya simpan dan inilah hasilnya. Jom kita intai resepi yang senang ni....


BEBOLA COKLAT

Bahannya:
kek coklat secukupnya
jem sebarang perasa secukupnya (saya guna peanut butter)
coklat masakan secukupnya
gula hiasan/coklat urai secukupnya
lidi @ batang plastik secukupnya


Caranya:
1. Hancurkan kek coklat menggunakan tangan yang bersih. Bila dah hancur, masukkan jem secukupnya sehingga kek itu boleh dibulat2kan.
2. Ambil sedikit adunan, bulat2kan kemudian cucuk dengan lidi @ tak cucuk pun boleh. Buat hingga habis kemudian simpan didalam peti ais sehingga dia keras dan padat sedikit.
3. Panaskan coklat masakan, dah cair celup2kan bebola coklat hingga rata. Golekkan pula dalam coklat rice @ gula hiasan.
4. Biarkan coklat mengeras dan mengering. Boleh juga letakkan dalam peti ais supaya cepat kering. 

















1 ulasan: