Khamis, 10 Januari 2013

Kek Hujan Panas



                                           

                                              yang ni kukus dlm acuan love tapi penuh ngan kelapa, 
                                              tak nampak bentuk love tu.....
                                             

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dah dua hari panas sampai ke petang, hari ni...pagi2 dah hujan. Suka pokok2 keliling rumah dapat minum dan mandi.....hehehe!!!. Pasal cerita hujan dan panas, hari ni saya buat kek hujan panas. Ingatkan nasi je ada nama macam tu. Dah lama mengintai, baru ni dapat buat....asyik terlupa nak beli kaya. Kek ni memang sedap, lembut je tapi peroi sedikit, mungkin ada letak kelapa didalamnya. Walaupun saya terlupa letak vlanilla, tapi hasilnya tetap sedap....terasa lemak kelapa dan kaya. Oleh kerana kejadiannya peroi, saya isi dalam papercup. Taklah susah nak memotongnya. Untuk pengetahuan....kek ni kukus ye. Saya tengok ramai blogger dah buat kek ni. Salah sorang.....Azlita Masam Manis. Saya copy resepi dari blog beliau dan saya buat setengah adunan je..... Kalau sesapa nak buat banyak, gandakan je atau singgahlah ke blog Masam Manis.


KEK HUJAN PANAS
Sumber : Azlita Masam Manis
Olahan : UDA


Bahannya:
160gm butter
3/4 cawan gula castor
1 1/3 cawan tepung gandum
2 biji telur A
80gm kaya
25gm susu pekat
130gm kelapa parut @ kelapa kering
vanilla
pewarna merah, kuning, hijau
papercup keras

Caranya:
1. Bahagikan kelapa kepada 3 bahagian, kemudian warnakan. Ketepikan.
2. Panaskan kukusan.
3. Pukul butter dengan gula hingga kembang.
4. Masukkan telur satu persatu. Pukul lagi hingga kembang.
5. Masukkan kaya, susu pekat dan tepung, pukul sebati.
6. Masukkan kelapa yang telah diwarnakan dan vanilla, pukul sebati .
7. Masukkan adunan dalam papercup, kukus selama 1 jam atau sehingga masak.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan