Selasa, 15 Januari 2013

Puding Karamel Jagung Lapis Coklat







Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pagi tadi 'ronda2' di blog Mieza @ WAWMC.....maka terpandanglah puding caramel beliau. Memang dah lama tak buat caramel.....'termengidam' pulak!!!!!. Cantik je karamel beliau, teruja saya nak mencuba yang berlapis2 tu. Tapi saya tambah jagung cream....saje nak memandai2...hehehe!!!. Kalau pasal nak mendeco...saya tak kreatif. Kebetulan buah berry banyak dah masak.....tumpang posing jap atas karemel tu!!!!. Memang saya akui......sedap karamel ni, gabungan dua perasa....jagung dan coklat. Dalam adunan tu, saya tambah sedikit tepung gandum supaya halus je kejadiannya, taklah nampak banyak berongga2 karamel tu. Jom kita intai resepi ni.....

PUDING KARAMEL JAGUNG LAPIS COKLAT
Sumber : Mieza@WAWMC
Olahan: UDA

Bahannya:
( A )
1 tin susu cair
5sb gula pasir
3 biji telor gred A
1st vanilla
1/2sb tepung gandum *
1 cawan jagung cream * (perasa jagung pun boleh)
pewarna kuning *
* saya tambah

( B )
1tin susu cair
5sb gula pasir
3 biji telur gred A
4sb serbuk koko
1/2sb tepung gandum (saya tambah)

( C )
2sb gula - hanguskan dan campurkan 4sb air panas 
boleh juga guna 2sb madu.


Caranya:
1. Panaskan kukusan.
2. Masukkan gula hangus dalam loyang atau dalam acuan pilihan.
3. Kacau bahan A kecuali jagung cream, tapis. Kemudian tambah jagung cream.
4. Kacau bahan B kemudian tapis.
5. Ambil adunan A dalam 1/2 cawan atau beberapa sudu(ikut ketebalan layer yang kita suka) masuk dalam acuan, kukus selama 5 minit @ hingga masak.
6. Bila dah masak, tuang pula adunan B atas adunan A, kukus. 
7. Buat selang seli seperti diatas hingga adunan habis.
8. Sejukkan terlebih dahulu, baru dikeluarkan dari acuan.
















1 ulasan: