Rabu, 23 Januari 2013

Puding Roti Keju Coklat








Assalamualaikum, bersua kembali. Hari ni saya nak share resepi puding yang memang anak2 akan suka. Sebelum ni saya ada share resepi Puding Roti Keju tetapi kali ni ada letak coklat masakan dan keju disetiap lapisan roti. Rasanya.....tentu lebih sedap sebab ada coklat!!!!. Saya dah olah resepi ni ikut citarasa saya dan  sesuaikan bekas yang saya guna. So....sesapa yang try resepi ni, pandai2 lah adjust susun atur roti dalam bekas masing2. Mana ruang yang boleh letak sekeping roti...oklah!!!. Mana yang tak muat....kene potong roti tu. Kita yang buat dia.....janji menjadi dan sedap!!!!. Puding ni boleh dibakar ataupun dikukus. Saya suka kukus sebab, bila dah sejuk.....tetap lembut. Jom kita intai......


PUDING ROTI KEJU COKLAT
Sumber : ibuanak.net
Olahan : UDA


Bahannya:
6 - 8 keping roti sandwich
3 - 4 keping keju (jika suka, boleh tambah)
coklat masakan secukupnya (diparut /dihiris nipis)
keju parut secukupnya
butter secukupnya (untuk gris dan sapuan pada roti)


Bahan kastard:
3 biji telur
3sb gula pasir (jika suka manis, boleh tambah)
300ml susu cair
2sb butter (dicairkan)

*** Satukan semua bahan kastard, kemudian dipukul hingga rata.


Caranya:
1. Panaskan air kukusan. Griskan loyang atau bekas pilihan dengan butter.
2. Sapukan butter pada roti, susun roti didasar loyang hingga penuh.
3. Parutkan coklat atau letakkan coklat yang dihiris nipis ke atas roti, kemudian letak kepingan keju. Kepingan keju terpulang kepada citarasa samada nak letak sekeping2 @ sekeping dipotong 2/3.
4. Selepas letak keju, tutup semula dengan roti. Letak coklat, letak keju dan tutup semula dengan roti.
5. Tuang adunan kastard keatas roti hingga rata. Tabur keju parut diatasnya . Jika suka, boleh juga taburkan coklat chip atau coklat rice diatas keju parut tadi.
6. Bakar @ kukus puding ni hingga masak. Saya kukus selama 1/2 jam dengan api yang sederhana.
7. Angkat dan sejukkan. Boleh juga disejukkan dlm peti ais sebentar.



















Tiada ulasan:

Catat Ulasan