Ahad, 20 Januari 2013

Brownies Kentang Coklat......(kukus)











Assalamualaikum dan selamat pagi. Semuga semuanya ceria walaupun cuaca mendung sana sini. Hari ni saya nak kongsi satu brownies kukus yang sedap dan lembut je. First time buat.....memang berbaloi!!!!. Resepi ni saya jumpa masa ronda2 kat blog ResepMakananOnline.com. Saya memang suka singgah disitu untuk bersantai2, skodeng resepi yang menarik dan saya olah untuk dicuba. Kalau sedap dan menjadi.....saya share disini. Bahan dan menbuatnya taklah susah mana...cuma kena angin rajin, baru ada mood membuatnya. Resepi ni saya dah olah, ikut kesesuaian dan citarasa saya. Saya kukus dalam bekas plastik ukuran 6.5 x 6.5in yang dialas dengan aluminium foil. Nampak rendah sebab, 2 sendok adunan saya larikan untuk kukus dalam acuan bulat yang kecil dan untuk belang2kan atas brownies tu. Jom kita intai resepi brownies yang best ni.....


BROWNIES KENTANG COKLAT
Di Olah : UDA


Bahannya:
60gm butter/margerin
60ml santan segera
60gm coklat putih (dipotong2)
4bj telur
95gm gula castor
100gm kentang yang dikukus (haluskan)
1st ovalette
80gm tepung gandum (diayak)
1sb serbuk koko (diayak)
1st coklat emulco
pewarna kuning


Caranya:
1. Panaskan kukusan. Alas loyang atau bekas pilihan dengan baking paper atau aluminium foil. Tak perlu digris.
2. Panaskan butter dengan coklat putih secara double boiler. Kacau rata. Kemudian masukkan santan, kacau rata, ketepikan.
3. Pukul telur, gula, kentang dan ovalette hingga kembang dan gebu.
4. Masukkan tepung sikit2, adun rata. Kemudian masukkan campuran butter tadi sikit2, adun rata.
5. Adunan dibahagi kepada 2. 1 bahagian diwarnakan kuning, 1 bahagian lagi di campurkan dengan serbuk koko dan coklat emulco. Ataupun.....adunan dibahagi ikut kreativiti masing2.
6. Kukus bahagian kuning selama 10 minit atau hingga masak, kemudian kukus bahagian coklat selama 20 minit.
7. Sejukkan baru dipotong.



SELAMAT MENCUBA 











Tiada ulasan:

Catat Ulasan