Ahad, 6 Januari 2013

Kuih Cara Manis

Assalamualaikum dan salam ceria. Hari ni rajin.....rasanya macam2 nak buat. Tapi dah janji dengan anak buah nak buatkan kuih kegemarannya. Pagi2 dah mengadun dan dia yang membakarnya. Memang dah lama saya tak buat kuih ni. Mentang2 ada yang tolong membakarnya.....sekilo tepung saya adun!!!!. Selalunya saya guna 2 acuan....tp entah mana menghilangnya acuan tu. Terpaksa guna satu je. Terima kasih pd anak buah.....tekun dia membakar hingga habis.





KUIH CARA MANIS


Bahannya:
1kg tepung gandum
4 biji telur
15 helai daun pandan + 500ml air (dimesin dan ditapis)
500gm santan pekat
1000ml air 
2st garam
1sb gula
pewarna hijau

*minyak masak secukupnya
* gula pasir secukupnya


Caranya:
1. Panaskan acuan kuih cara. Dah panas, kecilkan api. Sapu minyak
2. Tuangkan adunan dalam acuan, letak gula secukupnya, tutup dengan penutup acuan ataupun tudung periuk.
3. Bila dah masak dan dah garing, angkat. Buat hingga adunan habis.













4 ulasan:

  1. Kalau makan kuih cara manis ni saya tak cukup 2-3 ketul, nak berketul2 he he he ehhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau saya.....orang lain buat, saya boleh makan banyak, kalau sendiri buat, cukup jamah sekeping dua.....hehehe

      Padam
  2. Sekilo dpt berapa biji..100 biji ada?

    BalasPadam
  3. Sekilo dpt berapa biji..100 biji ada?

    BalasPadam